بـیـان دلیلى روشن براى اثبات ولایت فقیه که براى همگان قابل فهم باشد مقدمه اى رالازم دارد ;نـیـازمـنـدیـهاى قانون (تفسیر - تطبیق - اجرا)خداى متعال براى اداره جامعه احکامى را نازل فـرمـوده کـه...
بـیـان دلیلى روشن براى اثبات ولایت فقیه که براى همگان قابل فهم باشد مقدمه اى رالازم دارد ;نـیـازمـنـدیـهاى قانون (تفسیر - تطبیق - اجرا)خداى متعال براى اداره جامعه احکامى را نازل فـرمـوده کـه در بسیارى از موارد نیازبه شخصى دارد که آنها را تفسیر و تبیین کند همانطور که تـمام قوانین دنیاچنین اند , گو اینکه تلاش قانونگذاران این بوده که آنها را روشن بیان کنند ولى به علت ویژگى ها و نارسایى هاى زبان , گاه مقررات نیاز به تفسیر دارند . افـزون بر این براى تطبیق احکام بر مصادیق و موارد آنها نیز گاه ابهاماتى وجوددارد ; یعنى اینکه آیـا فلان حادثه خاص , مصداقى از این قانون خاص است , یامصداقى از قانون دیگر , این امر مشکل دیگرى در راه اجراى قانون است که در تمام قوانین دنیا وجود دارد . پس از تفسیر قانون و تعیین مصداق آن , نوبت به اجرا مى رسد . هـر قـانـونـى نیاز به مجرى دارد براى اداره یک جامعه بر اساس احکام و قوانینى خاص باید فرد یا افرادى باشند که بتوانند این سه مسئولیت را به عهده بگیرند . شـایسته ترین مجرى احکام اسلام روشن است بهترین فرد براى اجراى احکام و قوانین اسلام کسى اسـت که در هر سه موردایده آل باشد ; یعنى بهترین قانون شناس , بهترین مفسر و بهترین مجرى بـاشـد , که هیچ انگیزه اى براى تخلف نداشته باشد و هیچ اشتباهى در فهم و تفسیر و اجراى قانون براى او پیش نیاید . در فرهنگ ما , چنین خصوصیتى (عصمت) نام دارد , وبا وجود معصوم , او بر تمام افراد دیگر - به حکم عقل - براى اجراى قانون اولویت دارد . در جـوامـع بزرگ که یک شخص نمى تواند اداره تمام امور را به عهده بگیرد ,چنین فردى باید در راس هرم قدرت باشد و تمامى مدیران باید با نظارت و ولایت اوامور را به عهده گیرند و به انجام رسانند . بـرترین مصداق معصوم , رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله است که در عالیترین مراحل اخلاقى قرار دارد و به اجماع و اتفاق نظر همه فرقه هاى اسلامى معصوم است . به عقیده ما شیعیان , پس از پیامبر اکرم صلى اللّه علیه و آله امامان معصوم علیهم السلام قرار دارند که داراى ویژگى عصمت اند . پس تا امامان معصوم باشند این ایده آل وجود دارد و نوبت به غیر آنان نمى رسد ,اما در زمان غیبت کـه عـملا چنین ایده آلى در میان ما نیست و نمى توانیم با او مرتبطباشیم تا از حکومتش بهره مند گـردیـم , باید چه کنیم؟در این زمینه آیات و روایاتى وجود دارد که تکلیف ما را روشن مى کند , ولـى چـون مـادرصـدد بـیـان دلـیـل سـاده اى هستیم , فقط از خرد خوانندگان محترم کمک مـى گـیریم ومى پرسیم چه باید کرد؟ بدون تردید اگر ایده آل را معصومان علیهم السلام بدانیم ,عقل مى گوید: در عصر غیبت کسى باید در راس هرم قدرت باشد که از هر جهت به امام معصوم شـبـیه تر است ; یعنى در دین شناسى , تقوا و صلاحیت براى اجراى احکام وقوانین اسلام , بهترین باشد . وقـتـى که جامعه نمى تواند بدون حکومت باشد و مادسترسى به امام معصوم نداریم , باید به سراغ کسى برویم که کمترین فاصله را بااو دارد ; کسى که شناختش از اسلام , از دیگران بیشتر و عدالت و تـقـوایـش از هـمـه بالاتر و براى اجراى احکام و قوانین اسلام , مناسبترین فرد باشد , این صفات درولى فقیه تجلى مى کند . در امـور دیگر نیز روش عموم مردم همین است که ابتداء نزدبهترین متخصص مى روند لیکن اگر دسـتـرسـى بـه بـهترین ممکن نبود , به کسانى رجوع مى کنند که در تخصص و ویژگیها به فرد ایده آل نزدیکتر باشند . ولایـت فـقیه معنایى جز رجوع به اسلام شناس عادلى که از دیگران به امام معصوم نزدیکتر است , ندارد . پرسشها و پاسخها، مصباح یزدى- محمد تقى
منبع : velaiatefaghih.com